Dit thema werd een artikel in Modelspoormagazine 43. Daar vind je meer tekst en afbeeldingen.
Het zoeken naar een geschikte elektrische verbinding in de voet bracht me uiteindelijk
bij mini-DIN-connectors. Van de stekker gebruiken we alleen het gedeelte met
de pinnen. Dit stekkerdeel wordt nog verder bijgesneden en geschuurd, zodat
een rond ‘mannetje’ van 8mm doorsnede overblijft.
Op een zelfklevend
etiket wordt een aparte afdruk van de seinplaat gemaakt. Uit 0,2 mm dikke messingfolie
knippen we een strip van ongeveer 20 mm breed. Op deze strook wordt de afgedrukte
sticker gekleefd. Met een krasnaald worden de boorgaten doorgeprikt. Vervolgens
worden de gaatjes verder geboord: voor de centrale steunstang gebruik ik een
0,5 mm boortje en voor de LED’s 1,5 mm. De bramen aan de achterzijde worden
gladgeschuurd, en vervolgens kan ik de seinplaat uitknippen. Na het bijvijlen
van de rondingen wordt de klever verwijderd:
Nu wordt het tijd voor het eerste soldeerwerk. De mast (een 3x1,5 mm messing
U-profiel) wordt aan de DIN-stekker bevestigd. Vervolgens wordt de mast op lengte
gezaagd en bijgevijld. De seinplaat goed uitlijnen, inklemmen en solderen. De
gaatjes voor de later te plaatsen steunstang worden daarna door de mast heen
geboord.
Mijn eerste seinen maakte ik met subminiatuur LED’s, maar die
gaven naar mijn mening een te grof uiterlijk aan de achterzijde van de seinplaat.
Daarom wou ik nu seinen maken met SMD’s, maar zelfs een SMD LED blijkt
iets te lang voor het sein, en moet een beetje geschuurd worden aan de uiteinden.Op
de detailfoto zie je een SMD, de linkse aansluitzijde heeft nog zijn originele
uiteinde, de rechtse is bijgewerkt. Let er op om nog wat soldeeroppervlak over
te laten! Voor de twee seinen met rangeerlicht gebruik ik goedkopere witte 3mm-LED’s,
die ik eerst nog bijwerk in een geïmproviseerde draaibank. Door de LED
in mijn miniboormachine te plaatsen en al draaiend met een scherp mesje af te
schrapen, bekwam ik de gewenste vorm.
Het is een goed idee de LED’s eerst
even te testen. Zo weet je dat de LED na het schuren nog werkt, en kan je op
de achterzijde de polariteit aanduiden. Zelf markeerde ik de ‘+’
met een streepje. Met secondenlijm worden de SMD’s vervolgens op de seinplaat
gekleefd. Op de foto zie je ook de bijgewerkte witte LED, die duidelijk een
héél stuk groter is.
Voor we de LED’s aansluiten, doen we eerst nog wat soldeerwerk. Immers,
de isolatie van de aansluitdraden kan geen grote hitte verdragen. Na het plaatsen
van die draden kan er dus niet meer aan de mast gesoldeerd worden. Daarom plaatsen
we nu eerst de steunen voor de loopplaten en, nu we daar toch mee bezig zijn,
ineens ook het platform vooraan. De steunen bestaan uit L-vormige messing profieltjes
van 1x1 mm. Het kader van de plaat wordt geplooid uit een stukje messingdraad
van 0,5 mm dikte. De loopplaat zelf bestaat uit een stukje geëtst messinggaas
met een rasterafstand van 1mm. Deze bevestig ik op het gesoldeerde kadertje
met secondenlijm.
Eerst maken we de verbindingen tussen LED’s en seinplaat, die de gemeenschappelijke
‘plus’ zal worden voor het sein. De verbinding met de seinplaat
wordt met zeer fijne koperdraad gemaakt. Eerst wordt het draadje aan de seinplaat
gesoldeerd, vlakbij de aan te sluiten LED. Aan de SMD’s moet je de draadjes
aan de (piepkleine) aansluitplaatjes bevestigen. Tijdens het aansluiten van
de draadjes wordt de werking van de LED’s regelmatig gecontroleerd. De
negatieve aansluitingen zijn iets moeilijker. Omdat ze geen contact mogen maken
met het sein zelf of met de andere aansluitdraden, gebruik ik lakdraad. De lakdraad
wordt na het aansluiten aan de LED voorzichtig in de ‘goot’ van
de mast geplooid en zo naar de stekker aan de voet geleid. Hier wordt hij op
lengte geknipt en aangesloten.
Omdat we niet telkens met een los weerstandje de werking van het sein willen
testen, gaan we nu het chassisdeel van de DIN-verbinding monteren en aansluiten.
In een stukje 1 of 1,5 mm plasticard, waarvan de verdere afmetingen weinig belang
hebben, boren we een gat van 8mm en enkele gaatjes van 3mm. Met een goede contactlijm
wordt hierop het chassisdeel gekleefd. Vervolgens wordt de gemeenschappelijke
“+” aangesloten, en tenslotte vier weerstandjes van ongeveer 1500
Ohm. De juiste weerstandswaarden moest door het verschil in rendement van de
verschillende LED's proefondervindelijk bepalen.
Om geen storend strooilicht
achteraan de seinplaat te zien, worden de LED’s aan de achterzijde en
rond de lijmplaats zwart geschilderd. Ik gebruikte hiervoor een dikke zwarte
acrylverf, die ik in enkele lagen gebruikte.
De rug van de mast wordt apart gemonteerd. Uit dun messingfolie knip ik verschillende
1mm brede strips en plooi die in een hoekige U-vorm. Voor mijn 5 seinen heb
ik zo 75 hoekjes nodig. Met een stukje schilderstape worden twee rechte stukken
koperdraad van 0.5 mm aan één zijde op de afgedrukte mal gekleefd.
De U-vormige strookjes worden één voor één aan de
draden gesoldeerd. De zo bekomen ‘visgraat’ wordt vervolgens aan
de mast gepast en bijgeknipt en nog wat geplooid, om zo goed mogelijk aan te
sluiten aan de mast. De ‘visgraatrug’ wordt met secondenlijm aan
de mast en seinplaat gekleefd.
Het platform aan de achterzijde van het lichtsein is wat complexer dan het
voorste: het heeft immers een leuning. Het loopvlak uit messinggaas wordt eerst
op maat geknipt en met secondenlijm op de twee draagsteunen gekleefd. Uit messingdraad
plooi ik een zo groot mogelijk deel van het loopvlakkader en de leuning zorgvuldig
in vorm. Dit soldeer ik alvast aan mekaar. De achterste verticale steunstangen
en de horizontale tussenverbinding worden op hun beurt voorzichtig bevestigd.
Tenslotte wordt dit gesoldeerde ‘draadwerk’ met secondenlijm op
het loopvlak en de steunstangen gekleefd.
Omwille van extra stevigheid en om
de aansluitingen in de voet te beschermen, gieten we die in met kunsthars, met
behulp van een eerder gemaakte siliconenmal. Na het sein netjes uit te lijnen
in de mal giet ik tweecomponenten hars in de vrije ruimte.
Na een grondige inspectie op bramen, vuiltjes, … kan het sein in bad
om ze te ontvetten, maar ook om eventuele zuur- en andere soldeerresten te verwijderen.
Voor het verven gebruik ik mijn airbrush, dus wordt eerst de seinplaat en het
stekkertje onderaan nog bedekt met een stukje tape. Als verf gebruik ik lichtgrijze
acrylverf.
Op kleefetiketten maak ik een reeks afdrukken van seinplaten. De gaatjes voor
de lampen worden uitgesneden met een 2mm ponsje: goed mikken en een lichte tik
van een hamertje en je hebt in één keer een perfect rond gaatje.
Vervolgens worden de seinplaat-stickers zorgvuldig met een schaar uitgeknipt
en op de seinplaat gekleefd. De gaatjes voor de steunstang prik ik vanaf de
achterzijde door het kleefetiket en breng ik met een ruimertje terug op 0.5mm.
Uit een stukje messingdraad wordt de steunstang geplooid en ter plaatse gezet.
Vervolgens wordt de stang, de zijkanten van de seinplaat en de randen van de
geponste gaatjes zwart geverfd. Deze verf zorgt tevens voor het bevestigen van
de steunstang.
Uit een strookje messingfolie van 1,5 mm breed snij ik trapeziumvormige
stukjes van 4 mm lang. Deze plooi ik in vorm rond een 1,5mm-boortje. Voor de
vijf seinen heb ik 22 zulke kapjes nodig. Met secondenlijm en véél
geduld worden de kapjes ter plaatse aangebracht. Met de slogan “mislukken
is één keer te weinig proberen” in gedachten lukt het, en
kan ik mijn fijnste penseeltje weer bovenhalen om de kapjes te schilderen.
Met de printer maakte ik nog wat kleefetiketten met het seinnummer, de blauwe pijl en de rode ‘T’ voor het telefoonkastje. Dit kastje maak ik van restjes styreen, en het wordt ook in het grijs geverfd. De kleefetiketjes worden weer met een goede schaar zorgvuldig uitgeknipt en op de juiste plaatsen aangebracht. Ter bescherming wordt met de airbrush nog een laagje matte vernis over het ganse sein aangebracht.
... en hier ziet U het resultaat:
Naar aanleiding van het artikel in MSM en TMM kan je de ontwerptekeningen downloaden via:
seinen.dxf (autocad R14) | seinen.pdf (acrobat 4) |
vb. vanuit Internet Explorer: aanklikken met Re-muis, doel opslaan als ...
©2005 Gerolf Peeters - aangepast op 18.10.2007 | Zie ook: Wissels - Krokodil - Bloksysteem |